fbpx
Авто

“Ява” чеська легенда або мрія українських підлітків 60 – тих – 80 – тих

Чеський мотоцикл «Ява» був одним із найпопулярніших в Україні під час радянської окупації. Модель Ява-250 активно купували навіть тоді, коли вона вже вважалася морально застарілою. Майже 90% чехословацької мотоциклетної продукції купував СРСР. Після розпаду цієї жахливої країни «Ява» не пішла зі сторінок історії, однак у новій реальності знаменитий чеський мотоцикл уже не міг здобути тієї слави, популярності та визнання, які він мав раніше.

1. Виробництво мотоциклів «Ява» у СРСР

Мотоцикли для народу.

Насправді чехословацькі мотоцикли «Ява» ніколи в Радянському Союзі не робилися і навіть не збиралися. Ця країна в той час була неспроможна на масове виробництво такої відносно якісної продукції. При цьому існує досить популярний міф у тому, що підприємство з виробництва популярних двоколісних транспортних засобів базувалося було в одному з міст СРСР. Насправді чутки такого роду з’являлися лише через те, що в якийсь момент історії «Ява» була чи не найпопулярнішою маркою мотоцикла в СРСР. З 1963 по 1983 в СРСР було поставлено 1.5 млн моделей цих мотоциклів.

Читайте також:  Чеський євродепутат намагається зірвати продовження вільної торгівлі з Україною

2. Не лише вишнева

Були різні.

Мотоцикли Ява щільно асоціюються з вишневим кольором. Однак насправді в самій Чехословаччині «Яви» виходили у кількох кольорах. Великою популярністю користувалися чорні, білі, сині та жовті мотоцикли. Чому до СРСР везли здебільшого вишневі – загадка. Втім, можливо вся річ була в тому, що цей колір був справді найкрасивіший для цього мотоцикла.

3. Назва – це абревіатура

Хорошими були мотоцикли.

Напевно, складно здивувати когось тим фактом, що назва торгової марки насправді є абревіатурою. Далеко не кожен знає про те, що JAWA – це всього лише перші літери імені батька-засновника підприємства Франтішека Янечека (Frantisek Janeсek), з’єднані з першими літерами з назви “Вандерер” (Wanderer). Власне, фірма “Вандерер” була тим підприємством, у якої Янечек у 1929 році купив обладнання та ліцензію на виробництво перших мотоциклів.

Читайте також:  У Чехії засудили прокремлівську активістку, яка закликала до "деукраїнізації"

4. Інноваційні технології

Їздив швидко.

Розробка мотоциклів «Ява» не зупинялася у Чехії навіть за часів Другої світової війни у роки німецької окупації. Після війни «Ява» неодноразово ставала провідником інноваційних технічних рішень. Наприклад, чеський мотоцикл був одним із перших двоколісних транспортних засобів з автоматичним зчепленням та системою змішування масла. У цьому плані чехи змогли випередити великі мотоциклетні марки світу, не кажучи вже і про примітивні технології в СРСР.

5. Спеціально для СРСР

Модель «Ява-250» випускалася довше за інших через ажіотажний попит у Радянському Союзі. Хоча чехи виробляли безліч цікавих моделей, саме 250-й мотоцикл йшов на експорт у першу чергу. Надійний і продуктивний десятиліття він зміг захопити серця людей. Цю модель випускали навіть тоді, коли вона вже вважалася застарілою. Втім, за 20 років активного продажу мотоцикл не раз доопрацьовувався.

Читайте також: