![](https://uaonline.com.ua/wp-content/uploads/2024/01/cb26a8dd-7f69-4536-add4-14a85b2278fc-300x193.jpg)
Чеський мотоцикл «Ява» був одним із найпопулярніших в Україні під час радянської окупації. Модель Ява-250 активно купували навіть тоді, коли вона вже вважалася морально застарілою. Майже 90% чехословацької мотоциклетної продукції купував СРСР. Після розпаду цієї жахливої країни «Ява» не пішла зі сторінок історії, однак у новій реальності знаменитий чеський мотоцикл уже не міг здобути тієї слави, популярності та визнання, які він мав раніше.
1. Виробництво мотоциклів «Ява» у СРСР
![](https://dexpenslive.blob.core.windows.net/dexrpd/AttachedPhotoAlbums/Album117/c71a5383-c353-417e-a372-75f1a514a141.jpg)
Насправді чехословацькі мотоцикли «Ява» ніколи в Радянському Союзі не робилися і навіть не збиралися. Ця країна в той час була неспроможна на масове виробництво такої відносно якісної продукції. При цьому існує досить популярний міф у тому, що підприємство з виробництва популярних двоколісних транспортних засобів базувалося було в одному з міст СРСР. Насправді чутки такого роду з’являлися лише через те, що в якийсь момент історії «Ява» була чи не найпопулярнішою маркою мотоцикла в СРСР. З 1963 по 1983 в СРСР було поставлено 1.5 млн моделей цих мотоциклів.
2. Не лише вишнева
![](https://dexpenslive.blob.core.windows.net/dexrpd/AttachedPhotoAlbums/Album117/76d8dbf1-bcf2-4a72-92d9-81d0751cb320.jpg)
Мотоцикли Ява щільно асоціюються з вишневим кольором. Однак насправді в самій Чехословаччині «Яви» виходили у кількох кольорах. Великою популярністю користувалися чорні, білі, сині та жовті мотоцикли. Чому до СРСР везли здебільшого вишневі – загадка. Втім, можливо вся річ була в тому, що цей колір був справді найкрасивіший для цього мотоцикла.
3. Назва – це абревіатура
![](https://dexpenslive.blob.core.windows.net/dexrpd/AttachedPhotoAlbums/Album117/7afac557-e051-4c83-8952-134a5ebe5e84.jpg)
Напевно, складно здивувати когось тим фактом, що назва торгової марки насправді є абревіатурою. Далеко не кожен знає про те, що JAWA – це всього лише перші літери імені батька-засновника підприємства Франтішека Янечека (Frantisek Janeсek), з’єднані з першими літерами з назви “Вандерер” (Wanderer). Власне, фірма “Вандерер” була тим підприємством, у якої Янечек у 1929 році купив обладнання та ліцензію на виробництво перших мотоциклів.
4. Інноваційні технології
![](https://dexpenslive.blob.core.windows.net/dexrpd/AttachedPhotoAlbums/Album117/f426ff3e-8662-44f1-b1c1-d26c3ac3c1d9.jpg)
Розробка мотоциклів «Ява» не зупинялася у Чехії навіть за часів Другої світової війни у роки німецької окупації. Після війни «Ява» неодноразово ставала провідником інноваційних технічних рішень. Наприклад, чеський мотоцикл був одним із перших двоколісних транспортних засобів з автоматичним зчепленням та системою змішування масла. У цьому плані чехи змогли випередити великі мотоциклетні марки світу, не кажучи вже і про примітивні технології в СРСР.
5. Спеціально для СРСР
![](https://dexpenslive.blob.core.windows.net/dexrpd/AttachedPhotoAlbums/Album117/3c4eeaba-d41f-4025-86e7-9a4800fc8a0a.jpg)
Модель «Ява-250» випускалася довше за інших через ажіотажний попит у Радянському Союзі. Хоча чехи виробляли безліч цікавих моделей, саме 250-й мотоцикл йшов на експорт у першу чергу. Надійний і продуктивний десятиліття він зміг захопити серця людей. Цю модель випускали навіть тоді, коли вона вже вважалася застарілою. Втім, за 20 років активного продажу мотоцикл не раз доопрацьовувався.