fbpx
Авто Вторгнення Росії в Україну

Пальне на українських АЗС зникає

паливо, бензин

На третьому місяці повномасштабного військового вторгнення Росії на територію незалежної України в Києві та регіонах почалися проблеми з паливом на АЗС і не виключено, що роздрібний продаж бензину на АЗС буде припинено.

Про це заявив директор консалтингової компанії “А-95” Сергій Куюн, повідомляє “Сегодня”.

Російські окупанти цілеспрямовано знищують паливну інфраструктуру України. Ракетними ударами ворог знищує нафтобази та заводи з виробництва палива. Через це у країні виник дефіцит палива на заправках. Багато мереж стоять порожніми або продають обмежену кількість бензину. Деякі відпускають пальне тільки по талонах або безготівкові.

Причин дефіциту дещо – від порушеної логістики, розгромлених нафтобаз та НПЗ до держрегулювання цін на пальне, яке не дозволяє невеликим мережам завозити паливо дрібними партіями.

По-перше проблема логістична

“Після початку війни для українських трейдерів закрилася можливість купувати паливо в Росії та Білорусі, а також завозити його через морські порти. Нічого не залишається, як закуповувати пальне в Європі. Коли всі почали скуповувати його у сусідніх країнах, там утворився дефіцит та ціни для українських трейдерів виросли”, – пояснює директор консалтингової компанії “А-95” Сергій Куюн.

Тоді великі компанії почали підписувати контракти на постачання палива безпосередньо із європейських портів.

“Але тут виникла логістична проблема. У Європі немає вільного рухомого складу, щоб доставити це паливо в Україну. Наразі виникла особливо велика проблема з бензином, тоді як пропозиції дизельного палива в Україні більші”, – продовжує Сергій Куюн.

Також, за словами експерта, фактично заблоковані постачання з Європи бензовозами. Справа в тому, що багато пропускних пунктів зараз забито автовозами з “євробляхами”, які почали у величезних кількостях везти в Україну після скасування податків на ввезення. Через них на кордоні кілька днів стоять як бензовози, так і волонтери.

Читайте також:  Старий танковий завод у Чехії став мільярдером на тлі війни в Україні

По-друге проблема держрегулювання

Експерт каже, що частково дефіцит провокує і державне регулювання цін на пальне. Через нього дрібні оператори не можуть завозити пальне із Європи.

“Як я вже сказав, великі постачальники законтрактували достатню кількість палива, але не можуть його завезти через брак локомотивів та вагонів. Проблему частково могли б вирішити дрібні трейдери, які можуть купувати невеликі партії у Євросоюзі та завозити сюди паливо бензовозами. Але вони зіткнулися”. з тим, що не можуть продавати його дешевше за ціни, які встановив Кабмін”, – каже Сергій Куюн.

Він пояснює це тим, що дрібні партії палива продаються в Європі з націнкою. Плюс логістика одного бензовозу буде суттєво дорожчою, ніж доставка кількох залізничних цистерн.

 “Якби уряд зараз скасував держрегулювання цін, то паливо подорожчало б на 2-3 гривні за літр, але воно з’явилося б на ринку. Більше того, найімовірніше, подешевшав би і автогаз. Його зараз продають із великою маржинальністю саме через дефіцит бензину. Бензин коштує 36 грн. за літр, але його на заправках мало, а газ продають по 30 грн., але він представлений у достатній кількості”, – каже Сергій Куюн.

Фактично дефіцит одного палива створює ажіотажний попит на інший вид палива. Якби не було браку бензину, автогаз подешевшав би до 23-25 ​​грн. за літр.

До чого готуватися

Експерт каже, що найближчим часом українцям варто забути про 92-й бензин. Справа в тому, що в Європі він не продається, а вироблявся 92-й лише на кременчуцькому НПЗ, який виведений з ладу ракетним ударом з боку Росії. Наразі запаси цього палива закінчуються і взяти його нема де.

Читайте також:  СБУ затримала «помічника» російського гауляйтера, який допомагав рашистам викрадати українців під час боїв за Харків

Найближчими тижнями на заправках буде спостерігатися дефіцит палива, особливо бензину.

“За наявності палива у продажу будуть введені обмеження на заправку в 10-20 літрів за один раз. Але багато мереж взагалі перестануть обслуговувати роздрібних клієнтів, а продаватимуть паливо корпоративним клієнтам за безготівковим навантаженням, але і тут будуть вводитися обмеження. Наприклад, у вантажівку будуть лити не більше 100 літрів дизеля, а в легковик – не більше 20 літрів за раз”, – продовжує Куюн.

За його словами, також частина мереж може просто почати ігнорувати урядові обмеження та продавати паливо дорожче. На вихідних вищі ціни виставили невеликі мережі АЗС, а в середу вже й на заправках групи “Приват” паливо почало продаватися дорожче, ніж це допускається урядовою постановою.

Також, експерт прогнозує, що багато мереж АЗС взагалі перестануть обслуговувати роздрібних клієнтів, а продаватимуть паливо корпоративним клієнтам безготівково, але і тут вводитимуться обмеження..

Зараз, виїжджаючи з гаража в далеку дорогу, краще мати не лише повний бак палива, а й запасну каністру. На багатьох заправках світяться нулі, а на деяких продають паливо лише безготівково. Там, де є бензин або дизель, можуть бути обмеження за обсягом – 10 або 20 літрів за одну заправку.

Стаття підготовлена по матеріалам СЕГОДНЯ.

Читайте також: